نحوه‌ی برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

نحوه‌ی برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته:

نویز در دوربین مداربسته چیست؟

افراد معمولا واژه “نویز” را به معنای “سر و صدا” به کار می ‌برند، اما این اصطلاح برای اشاره به تصویر نامطلوب و کم کیفیت در مانیتور نیز استفاده می ‌شود.
در دوربین‌ها، نویز می‌تواند هنگام ضبط تصویر در شرایط کم نور به وجود آید. بنابراین گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر بوده و نمی‌توان آن را از بین برد چرا که مربوط به محدودیت دوربین یا شرایط نوری می ‌باشد. اما می توان شرایطی را مهیا ساخت تا این نویز در دوربین مداربسته به حداقل برسد.

عوامل ایجاد نویز در دوربین‌ مداربسته چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند باعث اعوجاج و نویز در دوربین مداربسته  شوند. در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

  • استفاده از منبع تغذیه نامناسب
  • استفاده از کابل ‌های نامرغوب
  • استفاده از دوربین‌ های با کیفیت پایین
  • استفاده از مبدل ‌های بی‌کیفیت
  • عدم رعایت استانداردها توسط شرکت سازنده
  • عدم رعایت نکات ایمنی ( ارت و … )
  • اتصالات ضعیف
  • نور نا کافی

تاثیر تغذیه نا مناسب بر نویز در دوربین مداربسته

عملکرد صحیح دوربین امنیتی نیازمند دریافت برق کافی با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده است که
در بیشتر پروژه ‌های دوربین مدار بسته از ولتاژ 12VDC (ولتاژ مستقیم) استفاده می ‌شود، اما همچنین دوربین ‌هایی هستند که با VAC24 (جریان متناوب) کار می‌ کنند.

دوربین مدار بسته قدیمی مانند یکی از مدل ‌های بولت یا دام که در منازل یا شرکت‌های کوچک نصب شده است، معمولا نیاز به یک منبع تغذیه VDC12 با تغییرات ولتاژ 10٪ دارد، به این معنی که دوربین می‌ تواند ولتاژ 10٪ بالاتر از (13.2 VDC) یا 10٪ پایین ‌تر (10.8VDC ) از حد استاندارد VDC12 را پشتیبانی کند.
نوعی منبع تغذیه وجود دارد که مجهز به یک پتانسیومتر (potentiometer) می ‌باشد. پتاسیومتر به شما این امکان را می ‌دهد که به جای ارسال VDC12، ولتاژ ارسال شده به دوربین را تغییر دهید. با این کار افت ولتاژ در کابل کشی را به حداقل می رساند و نویز در دوربین مداربسته را کاهش می دهد.

تاثیر استفاده از کابل نا مرغوب بر نویز در دوربین مداربسته

کابل‌های کواکسیال با کیفیت پایین به این دلیل که نمی‌توانند اعوجاج الکترومغناطیسی را به درستی جدا کنند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. همچنین لازم است که نوع کابل را با توجه به فواصل صحیح کابل ‌ها انتخاب کرد، توجه داشته باشید که تمام کابل‌ های کواکسیال دارای محدودیت ‌های فاصله هستند.

 

 

تاثیر استفاده از کابل نا مرغوب بر نویز در دوربین مداربسته

هنگام استفاده از کابل های شبکه در پروژه های بستر شبکه نیز، از مرغوب بودن کابل اطمینان حاصل نمایید چرا که کابل های نا مناسب می توانند موجب نویز در دوربین مداربسته می شوند.

تاثیر استفاده از کابل نا مرغوب بر نویز در دوربین مداربسته

تاثیر استفاده از دوربین های بی کیفیت نویز در دوربین مداربسته

دوربین ‌هایی نیز وجود دارد که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و تصاویر بی‌کفیتی را ارائه می‌دهند. بنابراین خرید دوربین ‌هایی که حداقل الزامات و قابلیت های لازم برای پروژه شما را دارند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین، ممکن است که عدم رعایت استانداردها توسط شرکت سازنده، موجب داغی و دمای بیش از حد دوربین شود و در نهایت، نویز در دوربین مداربسته را به همراه داشته باشد.

وضعیتی را تصور کنید که اتصال دهنده‌ های دوربین جنس مرغوبی نداشته باشند، یا منبع تغذیه به خوبی نصب نشده باشد، این شرایط قطعا منجر به نویز دردوربین خواهد شد.

همیشه اتصالات برق و کابل کواکسیال را بررسی نمایید، چون استفاده از اتصالات ضعیف ممکن است مشکلات متداولی را ایجاد کند.
در حالت ایده آل، شما باید دوربین ‌هایی را خریداری کنید که دارای نام تجاری، گارانتی معتبر و تماس پشتیبانی فنی باشند، اگر دوربینی فاقد این ویژگی ‌ها را خریداری کنید، در نهایت با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

تاثیر عدم رعایت استانداردهای لازم ( ارت ) بر نویز در دوربین مداربسته

اگر ارت به درستی انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد هاله‌ی سیاهی روی صفحه نمایش گردد، در صورت بروز این مورد، یک مشکل اعوجاج به نام لوپ زمین به وجود می‌آید.

تاثیر عدم رعایت استانداردهای لازم ( ارت ) بر نویز در دوربین مداربسته

این مسئله اساسا زمانی رخ می‌دهد که دوربین، DVR یا زمین کننده منبع قدرت در نقاط مختلفی با مقاومت ‌های متفاوت باشند که باعث ایجاد لوپ زمین می‌شود.
برای حل مشکل لوپ زمین به سادگی تجهیزات را به همان نقطه مشترک (ground bus) زمین کنید یا بگذارید یک طرف (دوربین) با زمین تماس نداشته باشد.
همچنین می توانید با  قرار دادن چوب، پلاستیک یا دیگر مواد عایق بر روی پشت براکت دوربین مانع از نصب دوربین بر روی فلز شود تا  نویز در دوربین مداربسته را به حداقل برسانید.

 

تاثیر نور نا کافی بر نویز در دوربین مداربسته

برای تولید تصویر مناسب، لازم است که نور محیط کافی باشد، این موضوع یک اصل است که در مورد انواع دوربین ‌ها مانند دوربین فیلمبرداری، دوربین مدار بسته و یا حتی تلفن همراه باید رعایت شود.
بهتر است بدانید که این روند، یک مسئله طبیعی است و همه دوربین‌ ها در مورد روشنایی کم، با این مشکل مواجه هستند، اما در صورت بالا بودن کیفیت دوربین این مشکل به حداقل خود می‌ رسد و نویز در دوربین مداربسته کاهش می یابد.

هرچه سنسور تصویر دوربین بزرگتر باشد، تصویر در شرایط کم نور عملکرد بهتری دارد. برخی دوربین‌ هایی در بازار وجود دارند که از سنسورهای کوچک “4/1 (اینچ) استفاده می‌کنند و دارای ناحیه‌ای کوچکتر برای دریافت اشعه‌های نور از “3/1 می ‌باشد، همچنین دوربین ‌های حرفه ‌ای را نیز می‌ توان یافت که با سنسورهای بزرگتر از “2/ 1 کار می‌کنند.

تاثیر نور نا کافی بر نویز در دوربین مداربسته

اندازه سنسور دوربین خود را در مقایسه با مدل ‌های دیگر در بازار بررسی کنید، این دانش در زمان خرید به شما کمک می‌کند.
همچنین ویژگی‌هایی در دوربین (بسته به مدل) وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که نویز تصویر را از طریق تنظیم منو کاهش دهید. معمولا این فناوری دارای اسامی مانند SNR، SSNR، DNR و .. است که حرف “N” نشان دهنده‎ی”Noise” می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس فروش
ارسال