رزولوشن چیست و چرا مهم است؟

رزولوشن چیست ؟

رزولوشن چیست و چرا مهم است؟

رزولوشن بر اساس چندین عامل خاص برای سیستم ضبط کننده شما نقش ویژه ای ایفا می کند. با این حال حتی وجود ساده ترین ذهنیت در مورد رزولوشن تصویر نیز به درک این مسئله کمک می کند و بدین ترتیب می توانیم چگونگی تأثیر این مسئله روی سیستم ضبط کننده ها را بررسی نماییم. به طور خلاصه ، رزولوشن یک معیار یا کمیتی از وضوح هر تصویر یا صفحه نمایش مانند مانیتور ، صفحه تلفن ، تلویزیون یا موارد مشابه آن است.

همانگونه که ذکر شد ، رزولوشن معیاری برای اندازه گیری میزان وضوح یا کیفیت تصویر ، فیلم یا صفحه نمایش است. این معیار به چندین روش مختلف بیان شده و به دلایل مختلفی انجام می شود. غالباً روش های متفاوتی برای نشان دادن این معیار به کار می رود که در نهایت به بیان تعداد پیکسل های تصویر خلاصه می شود.

رزولوشن معیاری برای اندازه گیری میزان وضوح یا کیفیت تصویر ، فیلم یا صفحه نمایش است

نسبت ابعاد

 اگرچه مگاپیکسل بیان کلی در مورد تعداد پیکسل و در نتیجه کیفیت کلی یک تصویر یا نمایشگر است ، اما برخی از اطلاعات اصلی را شامل نمی شود. این اطلاعات بیشتر مربوط به معیاری به نام “نسبت ابعاد” است. این نسبت،  به معنای مقایسه ی ابعاد یک شیء به شیء دیگری است که می دانیم ثابت است. به طور مثال، نسبت ابعادی که بیشتر برای تلویزیون و مانیتور کامپیوتر استفاده می شود ۳:۴ (۴ در برابر ۳) است. این بدان معنی است که به ازای هر چهار پیکسل عرضی ، صفحه ی حاوی تصویر نیز سه پیکسل ارتفاعی خواهد داشت. اگر با ریاضی آشنا باشید ، احتمالاً می دانید که نسبت ابعاد ۴: ۳ تقریباً یک مستطیل است. در یک تصویر کاملاً مربعی ، نسبت ابعاد ۱:۱ (۴:۴) خواهد بود.

امروزه ، اکثرتلویزیونها و نمایشگرهای رایانه ای، از نسبت تصویر ۱۶: ۹ استفاده می کنند که به عنوان “صفحه گسترده” نیز شناخته می شود. درست در همین جاست که سایر اصطلاحات برای اندازه گیری مطرح می شوند. به عنوان مثال در مورد ۲ مگاپیکسل، که به احتمال زیاد این رزولوشن در یک مانیتور رایانه ای برابر با ۱۹۲۰´۱۰۸۰  خواهد بود. بدان معنی است که ۱۹۲۰ ستون پیکسل در سراسر صفحه وجود دارد ، که در امتداد ۱۰۸۰ ردیف پیکسل بر روی صفحه قرار گرفته­اند.

شمارش پیکسل

پیکسل (Pixel) کوچکترین قسمت ممکن در هر تصویر می باشد که می تواند به عنوان یک واحد اندازه گیری جداگانه در نظر گرفته شود. یک “نقطه” شبیه پیکسل را در نظر بگیرید که همه ی آنها با هم یک تصویر کامل را تشکیل می دهند. هرچه تعداد نقاط در یک منطقه بیشتر باشد ، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. این کمیت، اساساً همان رزولوشن است. مگاپیکسل رایج ترین روش برای بیان کیفیت رزولوشن از نظر تعداد بسیار زیاد پیکسل ها است. به عنوان مثال عبارت ۲mp به معنای دو مگاپیکسلی و یا در واقع، به معنای وجود ۲ میلیون نقطه ی کوچک است که تصویر را تشکیل می دهد. مگاپیکسل یک معیار طراحی شده برای شمارش پیکسل ها بوده و اغلب در سیستم های تلویزیونی و مدار بسته برای توضیح به مشتری یا اپراتور از نظر کیفیت کلی تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد.

کیفیت در برابر HDD

تا بدین جا بررسی کردیم که رزولوشن، کیفیت تصویر متشکل از تعداد بیشتر یا کمتری از پیکسل ها بوده ، و نسبت ابعاد نیز برابر با آرایش پیکسل ها و در نتیجه شکل صفحه است که با مقایسه پیکسل ها از نظر طول و عرض مشخص می شود. حال میخواهیم بدانیم که این موضوع بر روی دستگاه های ضبط کننده چه تأثیری می گذارد؟

به طور واضح و ساده باید عنوان کرد که با قرارگیری تعداد بیشتر پیکسل ها، داده ها و اطلاعات بیشتری تولید شده و فضای بیشتری از هارد دیسک اشغال خواهد شد و به عبارت دیگر، حجم اطلاعات و داده ها بالا خواهد بود. هرچه تعداد دوربین بیشتری داشته باشید و هرچه رزولوشن آن ها نیز بالاتر باشد ، به فضای هارد دیسک بیشتری احتیاج خواهید داشت تا جداول زمانی بیشتری از فیلم ها را ضبط کرده و ذخیره نمایید.اما باید این را هم بدانیم که رزولویشن دوربینن با دستگاه ضبط کننده و صفحه نمایش تلویزیون یا مانتیور و ..باید با هم مطابقت داشته باشد یعنی اگر دوربین چهار مگاپیکسل باشد و دستگاه ضبط کننده دو مگاپیکسل باشد و صفحه نمایش 4K باشد تصویر نهایی 2مگاپیکسل است چون دستگاه ضبط کننده 2مگاپیکسل است یا دوربین دو مگاپیکسل باشد دستگاه و صفحه نمایش 4مگاپیکسل باشد باز هم تصویردو مگاپیکسل اشت .

رزولوشن های رایج

  • ۱ مگاپیکسل – یا ۷۲۰p – مصرف بسیار کم
  • ۲ مگاپیکسل – یا ۱۰۸۰p – مصرف کم یا متوسط
  • ۴ مگاپیکسل – یا ۱۴۴۰p – مصرف نسبتا بالا
  • ۸ مگاپیکسل یا ۲۱۶۰p – که به عنوان UHD یا ۴k نیز شناخته می شود – مصرف بسیار زیاد

 

2 دیدگاه برای “رزولوشن چیست و چرا مهم است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس فروش
ارسال