دوربین مداربسته چیست

دوربین مداربسته چیست
دوربین مداربسته یا همان CCTV مخفف Closed Circuit Television، در واقع یک سیستم تلویزیونی است که در آن سیگنال ها به طور عمومی توزیع نمی‌شوند و تحت نظارت خاص هستند و برای هدف های امنیتی و نظارتی استفاده می‌شوند. جالب است بدانید اولین دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش آلمان برای نظارت بر شلیک موشک وی۲ در ایستگاه پرتاپ موشک نصب شد و در حدود ۷ سال بعد در آمریکا سیستم های مداربسته با نام وریکن وارد عرصه تجارت شد و جالب است که در آن زمان استفاده از دوربین مداربسته نیاز به مجوز دولت نداشت. همچنین اولین دوربین های تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت اکسیز با استفاده از پایه نرم‌افزاری لینوکس تولید شد، این دوربین ها بر اساس پروتکل های HTTP و RSTP طراحی شده بود و از استاندارد های IP براس ارسال تصاویر استفاده میکرد.

کاربرد دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته دو کاربرد اصلی دارند:
  1. کاربرد امنیتی:‌ در این مورد  برای افزایش امنیت در محل نصب شده استفاده میگردد. که شامل پیشگیری، بررسی یا پیگیری اعمال مجرمانه مانند دزدی باشد.
  2. کاربرد نظارتی : در این مورد برای نظارت بر عملکرد کار توسط افراد، تجهیزات مانند کارگران یا دستگاه های یک تولیدی استفاده میشود.

انواع دوربین مداربسته

به طور کلی به دو دسته اصلی آنالوگ و شبکه تقسیم می‌شوند. البته در تکنولوژی جدیدتر دوربین های آنالوگ HD را نیز میتوان در این دسته بندی قرار داد که کیفیت بهتر و قابلیت های پیشرفته تری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند و قیمت بسیار مناسب تری نسبت به دوربین های تحت شبکه نیز دارند.
  •  آنالوگ: دوربین مداربسته آنالوگ در واقع نسل قدیمی دوربین مداربسته است البته این دوربین ها به دلیل سادگی و قیمت ارزان هنوز هم طرافداران زیادی دارند.
  • آنالوگ HD: دوربین های با کیفیت تصویر عالی که از کابل کواکسیال برای انتقال تصاویر به DVR استفاده میکنند و دارای انواع مختلفی مانند HDCVI, HDTVI, AHD و HDSDI می‌باشند.
  • تحت شبکه:‌ دوربین های با تکنولوژی IP که به نام دوربین مداربسته تحت شبکه شهرت پیدا کرده اند دوربین های دیجیتالی هستند که میتوانند تصاویر را از طریق یک شبکه کامپیوتری ارسال و دریافت کنند. همچنین این دوربین ها دارای کیفیت بالایی می‌باشند.

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل و ظاهر

  • مخفی یا مینیاتوری: دوربین مداربسته مخفی همانطور که از نامش پیداست دوربین های کوچکی هستند که برای استفاده مخفی مناسب هستند.
  • دام: واژه دام به معنای گنبد می‌باشد و در مورد دوربین مداربسته دام نیز بر شکل بدنه دوربین دلالت دارد.
  • باکس: دوربین هایی با بدنه مستطیلی و پلاستیکی هستند که لنز آنها به صورت جداگانه بر روی آن نصب می‌شود.
  • بولت: واژه بولت به معنای گلوله است و در مورد دوربین مداربسته منظور شکل استوانه ای و فلزی دوربین می‌باشد.
  • اسپید دام: دوربین های گردان که با نام هایی مانند فست دام، اسپید دام و یا پی تی زد می‌شناسند.
  • حرارتی یا ترمال: دوربین های حرارتی تصاویر خود را بر اساس شکل حرارتی محیط می‌سازند.
شما میتوانید انواع سیستم های امنیتی را از فروشگاه گروه مهندسی ارفش خریداری کنید یا اطلاعات بیشتری را در ویکی‌پدیا دریافت کنید.

6 دیدگاه برای “دوربین مداربسته چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس فروش
ارسال